duminică, 9 martie 2014

Despre matematica, ineptie si inadaptare

Leave a Comment
Pe Marian Stas l-am cunoscut in liceu, ca poet cu educatie de academie militara si calculatoare, care a scris un poem interesant. Venise la Cimpulung, la liceul militar si ne-a vorbit la cenaclul liceului, condus la vremea respectiva de prof. Ciprian Baiu. Folosise un cuvant grecesc, care insemna inscriptie pe o scoica, pe care nu il mai tin minte prea mult, dar mi-a marcat dorinta de a scrie poezii. In fine, un contact cu totul diferit de formarea lui de inginer militar. I-am intalnit numele cu un an sau doi in urma, legat de o initiativa super generoasa, Scoala pe bune, si de niste initiative legate de mentorat.
Azi, citind titlurile din Adevarul, mi-a atras atentia un titlu tare, despre ineptia elevilor care se vor transforma in adultii inepti de maine. Articolul lui Marian Stas, despre raul letal al neintelegerii matematicii de baza. Si mi s-a aprins beculetul. Am discutat de multe ori cu prietenii despre frenezia sistemului nostru de invatamant care produce absolventi de examene si nu oameni pregatiti sa invete. O sa amintesc despre unii dintre colegii mei care vor sa aplice retete, cu rezultate imediate si cer aceste retete in mod imperativ. Si spun clar ca marea problema a societatii noastre este ca isi ascunde neputinta in fata sistemului educativ prin preamarirea olimpicilor care ne fac cinste. Cacat! Isi fac cinste lor si profesorilor care ii pregatesc. Ce legatura am eu din Iasi cu olimpicul din Constanta care si-a omorat adolescenta cu probleme la chimie? NICI UNA!
Sa revin la subiectul sistemului de invatamant care produce pentru examene: doar 50% dintre elevi au reusit sa ia 5 la simularea de examen pentru capacitate. De ce? Indraznesc un raspuns: pentru ca nimeni nu a spus stop adaugarii de subiecte in arhitectura curiculara de dupa revolutie, pentru ca parintii sunt atenti la urmatorul examen, nu la ce vor face copiii mai tarzium si nu in ultimul rand pentru ca profesorii sunt extrem de prost platiti, la fel ca si medicii. In consecinta, nu exista o directie in sistemul de invatamant, doar ceva profesori care streseaza copiii sa castige concursuri, sa invete inca 1000 de topicuri si care isi ingroasa portofoliul cerut de minister.
Ce va urma? O caruta de emisiuni la TV, nici o strategie, un ministru care e in minister de 20 de ani si nu a facut nimic si nici un program pentru life-long-learning, prioritatea tuturor tarilor dezvoltate, care au inteles ca nu poti sa scoti un om la pensie dupa 43-45 de ani de la absolvirea scolii initiale, fara programe de studiu aditionale.

A, si sa nu uit, calculele matematice sunt la baza altor stiinte si a unor cariere bune. Nu e vorba de integrale si alte cele, macar de aproximari, adunari si inmultiri. Am scris aici despre asta, a  mai scris si Marian Stas, faceti-va si voi o parere.

0 comentarii: