Fiecare dintre noi este recunoscut pentru ceva anume. Unii sunt faimosi pentru ca spun bancuri bune, altii pentru ca au succes la femei, altele pentru ca au barbatii la degetul mic. Stiu pe cineva care e cunoscut pentru ca are un networking eficient.
In viata profesionala, este la fel. E important sa ai un diferentiator care sa te propulseze in fata atunci cand esti in fata unei alegeri, cand cineva ar vrea sa iti ofere un job, o oportunitate de colaborare.
Am avut mai multe momente in viata mea profesionala cand am considerat ca am avut noroc. De la o vreme, am inceput sa cred ca norocul a fost ajutat de anumite caracteristic personale. Fiecare dintre cei care citesc articolul acesta poate sa gaseasca in experienta personala o situatie in care a avut de castigat sau de pierdut in mod aproape inexplicabil. Parerea mea este ca majoritatea acestor situatiii au fost hotarate de efectul personal, cel care scoate un om din multime, care face diferenta in momente hotaratoare.
Am citit de curand un articol pe Harvard Business Review care sugereaza ca nu are rost sa te concentrezi pe imbunatatirea aspectelor in care nu excelezi, ci mai degraba sa lucrezi la ceea ce ai deja bun sau foarte bun. Intr-o lume in continua transforamare ("adapt or die"), cei care au una sau mai multe competente la care sunt in fata majoritatii, vor gasi nisa care sa ii plateasca. O marca personala aduce cu sine o piata personala. Intrebarea care trebuie pusa in acest context este "Piata personala are destui clienti platitori care sa imi asigure nevoile?". Daca raspunsul la aceasta din urma intrebare este afirmativ, atunci veniturile vor fi probabil multumitoare, iar satisfactia personala rezonabila.
Ce se intampla cand se schimba cerintele pietei? In aceste momente, marca personala nu este de ajuns. Structura cererii se schimba, poate fi cazul in care nisa ta devine mainstream, iar tu devii un star. Sau. cazul opus, cererea se apropie de zero, iar tu trebuie sa te reprofilezi rapid.
Un lucru pe care l-as recomanda oricui este sa fie atent la cerintele pietei si sa urmareasca persoane cu un pic de viziune. Daca ar fi sa dau un exemplu, ar fi blogul Balonului Imobiliar. Aici au fost postate pareri despre o posibila criza, ce probleme incumba o crestere accelerata a unui sector si asa mai departe. Daca as fi fost agent imobiliar, as fi urmarit cu atentie ce poate urma si mi-as fi pus ceva bani deoparte. In plus, as fi incercat sa inteleg care ar fi competentele cerute pentru urmatoarea perioada si m-as fi specializat (spun asta cu mintea de acum) pe gasirea de chiriasi in loc de vanzarea de terenuri. Marca mea personala ar fi suferit un pic de schimbare in competente, dar as fi fost cunoscut mai apoi ca un tip usor adaptabil la situatii dificile.
Deci, pentru a fi cautat, e util sa fii perceput drept unic.
Scrie care sunt cele 3 lucruri pe care crezi ca le apreciaza ceilalti la tine. Mai apoi, incearca sa discuti cu 2-3 persoane de incredere despre presupunerile tale. Daca acestea se confirma, mergi mai departe si verifica acestea cu cel putin 3-4 persoane care nu te cunosc foarte bine. Mai departe, daca obtii si alte confirmari, lucreaza pe subiectele respective.
In schimb, daca ceea ce presupui tu este diferit de felul in care esti perceput, pregateste-te sa investighezi mai in detaliu ce se intampla. Despre asta, intr-o alta duminica.
Our Favorite Management Tips of 2024
-
Ten picks from one of HBR’s most popular newsletters.
Acum 4 ore
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu