duminică, 26 august 2012

Despre asumarea valorilor [Cultura organizationala 4]

Leave a Comment
Saptamana trecuta m-am plimbat prin oras, duminica, si am intrat in mai multe magazine, deschise chiar dupa pranz. Mi s-a parut, din nou, ca exista o diferenta intre ce se zice si ce se face in Romania.

In zona Iasului sunt foarte multi ortodocsi. In general, bisericile se frecventeaza, dar mai ales se clameaza, mai  mult decat media tarii, ca se traieste mai abitir in credinta. Totusi, se pare ca mai mult de jumatate dintre magazine sunt deschise duminica. Iar Biserica Ortodoxa, cea Catolica si chiar protestantii arata ca e considerat pacat sa lucrezi duminica.

Primul soc legat de inchiderea magazinelor in ziua de duminica l-am avut cand m-am mutat in Timisoara, in 2003. In cartierul in care locuiam erau deschise 3-4 magazine duminica dupa-amiaza. Super-marketurile erau deschise pana la 12.30, circa 3-4 ore. Mi se parea ciudat, dar in acelasi timp justificat.
Copyright: www.antena3.ro
In 1988, am fost in vacanta la Brasov. Atunci, toate magazinele erau inchise duminica in Brasov, in timpul saptamanii se inchideau la 6, iar sambata la pranz.
Cand discuti despre valori, multi dintre micii comerciantii afiseaza credinta ca valoare. Tot ei tin deschis duminica pana la ora 10 seara. Cifra de afaceri pe perioada respectiva e mica, dar fiind o afacere la limita, de cele mai multe ori veniturile respective par a rezolva ceva. Cred ca e doar o lipsa de analiza.
De asemenea, cinstea este considerata ca o valoare importanta, dar se intampla de multe ori sa fii inselat la cantar, ori sa primesti ceva produse la limita perioadei de garantie.

Am citit de curand cartea Anetei Bogdan, "Branding pe frontul de est". Aneta povesteste cum companii de succes, romanesti, isi bazeaza succesul pe asumarea si trairea unor valori puternice. De exemplu, compania mea favorita din Romania, Dedeman, are ca valoare asumata harnicia. Si asta transpare din felul in care se comporta cei care lucreaza acolo. Probabil ca sunt lucruri care se pot imbunatati la Dedeman, dar mie mi se pare extraordinar ca o companie romaneasca a batut in piata de bricolage toate companiile cu nume care activeaza la noi. Si nu se opresc!

Pe de alta parte, atunci cand una spui, iar alta faci, toate valorile despre care vorbesti sunt drastic diluate, sau, mai mult, anulate. Daca este afirmata increderea drept valoare, iar pentru fiecare decizie e nevoie de o contrasemnatura, atunci increderea este doar un cuvant pus pe perete. Daca afirmi solidaritatea drept valoare, iar masurile de imbunatatire a conditiilor de munca vizeaza doar un mic procent din angajati, tocmai te-ai pricopsit cu un poster frumos colorat si multa diviziune intre angajati.

Copyright: www.florinrosoga.ro
Profitul este unul dintre principalele motoare ale unei companii. Dar, ca orice exces, isi anuleaza beneficiile si genereaza probleme structurale cand devine unicul motor. La fel cum mancarea este buna, dar genereaza obezitate, cum sportul este bun, dar strica articulatiile cand e facut fara masura, la fel si profitul care nu respecta reguli si nu este etic, genereaza dezechilibre care nu pot fi corectate usor.


Prin urmare, mi-ar placea sa vad mai multi oameni la biserica, mai multe magazine inchise duminica si mai multa sincronizare intre ceea ce facem si ceea ce spunem.

0 comentarii: