duminică, 9 decembrie 2012

De alegeri. Ce-o fi, o fi, ca la Scufita Rosie

Leave a Comment
[Postare ar fi trebuit sa se numeasca "Inainte de alegeri", dar m-am luat cu altele si nu am reusit sa brodez un articol pana duminica, de dimineata.]
Imagine preluata de la qmagazine.ro

Cu alegerile astea, imi vine in minte un banc porcos cu Scufita Rosie. Internetul suporta multe, asa ca il reproduc partial, ca la un matinal de radio unde pot asculta copiii. Scufita Rosie mergea prin padure, spre bunica ei. La un moment dat, ajunge intr-o poiana cu ciupercute si se apuca de cules. Lupul, o pandea de dupa un copac. Cat a cules ce-a cules, pe Scufita au trecut-o ceva nevoi fiziologice, drept pentru care a luat pozitia regulamentara. Lupul, cat ai zice "alegeri", s-a pozitionat cu ciupercuta in sus. Scufita a simtit ceva si a zis "Ce-o fi?". La care lupul, zambitor, a zis: "Ce o fi, o fi" si a pornit cu incredere in regularea normelor si regulamentelor Scufitei.

Cam asa e si cu electoratul roman, astazi. Ce-o fi? Sunt, de fapt, 3 optiuni, dintre care e limpede ca cei din USL vor castiga. Totusi, cu perspectiva unui viol in fata, din partea celor care se cheama "clasa politica", ma intreb cum voi scapa din povestea asta cu onoarea "reperata".

Pentru mine, e limpede ca "politica e o curva" si se fac multe compromisuri pentru a desfasura activitatea politica. O fi adevarat, dar e doar o scuza. Toate cele 3 optiuni politice, USL, ARD, PPDD, nu ofera garantii majore ca se vor intampla lucruri. Ce imi lipseste este viziunea de ansamblu, ce se va schimba in bine daca oricare dintre cele trei parti ar intra la guvernare. Si oameni care sa inteleaga ce se intampla in economie, in invatamant, in sanatate, in justitie, atunci cand fac propuneri legislative si se gandesc la diverse programe.

Sunt si unii care stiu despre ce vorbesc. Am luat cunostinta de curand despre activitatea lui Varujan Pambuccian, reprezentantul minoritatii armene din Romania. E mai mult decat asta, dupa parerea mea este reprezentantul minoritatii IT in Romania. Ce mi-a placut a fost continuitatea unor idei care au sustinut o industrie ce genereaza multa valoare adaugata si aduce multi bani in tara. Am mai scris aici despre pericolul care pandeste industria de IT, dar pana acolo e cale lunga si deocamdata suntem considerati una dintre cele mai puternice tari din regiune in IT. Dat fiind numarul relativ redus de angajati, cred ca nu pare inca important din punct de vedere politic.

Nu acelasi lucru l-as putea spune despre multi alti politicieni aterizati in parlament. Oamenii au o anvergura redusa, fosti sefi de birou prin ceva primarii, propulsati in fata de sponsori puternici, lideri studentesti care se viseaza ministri, juristi de la facultati obscure care au ajuns directori la companii de stat. In general, foarte multi oameni dependenti de sistemul de stat, de avantajele si banii pe care ii pot obtine numai prin sistemul PCR (pile-cunostinte-relatii). Nu ii cunosc pe toti bine, dar am regasit pe liste un fost coleg de liceu, dintr-un alt an, care banuiesc ca s-a remarcat prin implicarea rapida in politica si mai putin prin concentrarea unor competente. Totusi, a ajuns secretar de stat si candideaza la parlament. Mai apoi, un tip cu moralitate indoielnica, ce a facut vreo 10 ani facultate si era jupan la cazari, e deja parlamentar, abonat la Realitatea si candidat la primarie si deputatie.
Mai sunt si persoane aparute de curand pe harta politica, cum e tipul de la Iasisting, Blajut, ce si-a platit intrarea in politica prin inmormantarea tuturor cadavrelor de la morga din Iasi. Mai sunt probabil ca el si la celelalte partide, dar nu prea vad multi oameni care sa intre in politica din alt motiv decat pentru avantaje materiale.
Ponderea industriei de IT&C este de circa 10% dn PIB. Doar ca presedintele comisiei de IT&C este un inginer mecanic, ce a facut afaceri cu terenuri si case. Habar nu am cat de priceput este, dar mi se pare ciudat sa nu gaseasca pe cineva cu mai multa pricepere in zona. In fine, ingrijorarea mea este legata de cine va desena politicile sectoriale, pentru diverse zone industriale si cine va face legatura cu invatamantul. Este aproape o obsesie, de acum, pentru mine, cum va fi legata strategia de dezvoltare a invatamantului cu cea a dezvoltarii industriale. Eu vad doua directii de dezvoltare a invatamantului: una care sa genereze competente necesare in industrie, administratie si comert, iar cealalta care sa stimuleze cercetarea si inovarea. Nu cred ca academicul poate fi independent de industrie si admnistratie, dupa cum nu cred ar trebui sa genereze doar competentele cerute direct de industrie. Cum va face politicul pentru a integra aceste doua componente, nu stiu. Dar pana acum, sunt prea multe directii abordate si schimbate la cativa ani. Si credibilitatea scade, cu fiecare plagiat discutat.
Azi, universitatile sunt o mare fabrica de diplome si doctorate. Pericolul este in directia faptului ca nu vom mai distinge care sunt facultati bune si care nu, in care diplome sa ne incredem, dar mai alespoate scadea dramatic motivatia celor care inca nu au absolvit pentru dobandirea unei educatii bune. Nu stiu sa spun daca sunt mai multe diplome fara acoperire in cunostinte decat cele cu acoperire, dar ajunge o bata la un car de oale. Ce-i de facut din punct de vedere politic pentru a imbunatati invatamantul? Cine este persoana care sa isi asume rolul de reformator pana la capat, cum o face Raed Arafat in medicina?
Si ultimul subiect pe agenda zilei, fondurile europene. Toata lumea stie despre modelul polonez, cei care absorb aproape toti banii care sunt alocati. Noi suntem anti-modelul, apriori, toti politicienii considera banii europeni ca si productia CAP-urilor de dinainte de 1989. Sa furam, ca nu furam de la cineva anume. Daca adaugam si o birocratie stufoasa, vedem si dimensiunile esecului. Bani sunt foarte multi de absorbit, dar se poate fura relativ putin comparativ cu fondurile guvernamentale. Deci, e multa treaba de facut, oameni care sa genereze raporturi, dar se pot face lucruri interesante. Pe partea de POS DRU, unde pot aplica persoane fizice si juridice, deci nu numai statul, interesul a crescut mult si nu mai poate accesa chiar orice. In schimb, nu am observat mecanisme de sustinere a proiectelor din punct de vedere financiar. Polonezii au implementat un fel de fond de transfer care sa finanteze proiectele pana la efectuarea platilor din fonduri europene.

Sunt foarte curios cum va arata viitorul guvern si ce va implementa el in urmatoarele 3 directii.
1. Cum vor trata in continuare industria IT?
2. Care va fi strategia de dezvoltare a invatamantului in Romania?
3. Care este strategia de imbunatatire a absorbtiei fondurilor europene?

Saptamana viitoare voi posta un articol despre cum vad eu urmatoarele idei: ce inseamna lider, ce inseamna conducator, ce inseamna politician, ce inseamna negustor de voturi.

Pana atunci, va recomand articolul lui Miron Damian, din Kamikaze (il gasiti doar la chioscuri articolul), care spune asa "Votez dintr-un calcul rece si detasat". Deci, nu va lasati incantati de televiziuni si sloganuri, ganditi-va cum va poate reprezenta interesele politicienii respectivi. O varianta mai lunga si enervanta a ideii lui Miron, pe contributors.ro.

0 comentarii: